Barn trenger skjermfrie soner!

Vi har hatt et skjermbonanza uten sidestykke i Norge. Bare barna fikk hver sin Ipad, ville skolen bli bedre enn noen gang mente politikerne. Og av foreldrene har barna fått mobiler, sosiale medier og digitale spill. Men nå snur vinden, for barna våre lærere mindre, ikke mer.  

I 2023 presterte norske 15-åringer dårligere i lesing, naturfag og matematikk enn før. Nå skal skjermbruken skal ned, bøkene tilbake, og mobilene til elevene må på «hotell» i skoletiden. Og det viser seg at skjermene ble innført før det var gjort solid forskning på effekten av dem. Men nå foreligger derimot mange forskningsrapporter, og de levner ingen tvil. Mye skjermtid har en negativ effekt på alt fra hukommelse og oppmerksomhetsevne til kontroll over følelser og sosiale ferdigheter. Barn som sitter mye foran skjerm helt fra de er små, får også dårligere språkutvikling. Ja, noen forskere mistenker at nedgangen i IQ som har vært målt de siste tiårene, kan skyldes at barn har brukt mer tid foran skjermer både hjemme og på skolen enn tidligere. For i barndommen gjennomgår hjernen mange utviklingstrinn. Men via skjerm får den ikke like varierte og komplekse stimuli som tidligere og utvikler seg dårligere.  

Mindre fantasi 

Skjermbruk kan også hemme evnen til å fantasere og være kreativ. Det viser en studie der 266 barn i deltok. Da studien startet og 10 måneder senere, tok barna en rekke tester for å kartlegge hvor gode de var til å forestille seg ting gjennom mentale bilder. De kunne for eksempel bli bedt om å se for seg en fiolin og en trompet. Så skulle de fortelle hvilken som var mest skinnende. Samtidig ble foreldrene intervjuet om hvor mye barna så på TV og andre skjermaktiviteter. Resultatene var helt tydelige. Barn som satt mye foran en skjerm, var dårligere til å forestille seg noe i tankene. Forskerne tror det er fordi skjermbruk gjør hjernen bortskjemt på spennende synsinntrykk, og at det gir redusert evne til å lage slike bilder selv. I tillegg mener de at barn går glipp av mange viktige sanseinntrykk når de ser mye på skjerm i stedet for å jobbe med ekte gjenstander. Det er først og fremst hørsel og syn som blir aktivert av skjermer, ikke smak, følesans og lukt. 

Små barn trenger ikke skjermer 

Mye tyder på at det er spesielt viktig å beskytte barn mot skjermer tidlig i livet mens hjernen er i størst utvikling. Det viser blant annet en studie av nesten 7100 mødre med barn. Her fant forskerne en doseavhengig effekt av skjermtid ved ettårs alder og lav utvikling av ulike ferdigheter da barna ble eldre. Barna så alt fra under en time til mer enn fire timer på skjerm daglig da de var ett år gamle. Og jo mer de så, dess dårligere gjorde de på en rekke tester som problemløsning, evne til kommunikasjon og motoriske og sosiale ferdigheter da de var 2 og 4 år gamle. For de som hadde vært plassert foran skjerm mer enn 4 timer daglig, var effekten dramatisk, men den var også tydelig hos dem som hadde sett 1-2 timer og 2-4 timer per dag.  

Kvalitet er viktig 

Det er altså all grunn til å innta en konservativ holdning til skjermtid for barn og unge. Men en grundig oversiktsartikkel i Nature Human Behaviour fra 2023 gir allikevel ett litt mer nyansert syn. Det viser seg at noen typer skjermtid kan forsvares. Barn som for eksempel ser på TV med en voksen som kommenterer og forklarer, får styrket språkutvikling. Og videospill som er designet for læring kan ha en positiv effekt på motivasjon og matematikkferdigheter.  

Skjermfri sommerskole 

I Forskerfabrikken har vi alltid vært opptatt av å gi barn mange ulike sanseinntrykk når de gjør eksperimenter. Selv om vi har holdt på siden 2002 da den digitale revolusjonen i barns fritid og skole startet, slengte vi oss aldri på denne bølgen. For allerede da fantes forskning som viste at barn lærer mer når de mottar kunnskap gjennom mange ulike sanseinntrykk. I dag møter vi ofte unge voksne som gikk på kurs for mer enn 10 år siden. De husker fortsatt hvordan de bygde DNA-modeller med seigmenn og slim som gled mellom fingrene. Slik er det også på årets sommerskole. Her får barn en uforglemmelig uke fylt med sanselige opplevelser, læring og moro. Mange får også nye venner.  


Skjermråd til foreldre:

  1. Vær en god rollmodell. Analyser egen skjermbruk og vurder om du må gjøre endringer. Det kan for eksempel være en god ide å stenge av varsler når du er sammen med barna dine.  
  2. Sett deg godt inn i hva barnet ditt ser på skjerm og vurder hva du mener har god nok kvalitet.  
  3. Unngå å gjøre mer eller mindre skjermtid til en form for belønning eller straff.  
  4. Det er lettere å begrense skjermbruk hvis dere etablerer skjermfrie soner hjemme, altså steder hvor dere ikke bruker skjerm som for eksempel soverom og kjøkken.  
  5. Ikke ha på TV som bakgrunns-underholdning.  
  6. Unngå å etablere spising foran TV som en vane.  
  7. Finn aktiviteter som kan erstatte skjermtiden.  
  8. Lag retningslinjer for skjermbruk. Vi foreslår:  
    • Barn under to år bør ikke ha skjermtid bortsett fra i helt spesielle situasjoner som når dere har en skrikende unge på lange kjøreturer, og det er den eneste metoden for å få ro i bilen, eller dere er helt utmattet av sykdom og trenger avlastning.   
    • Barn i alderen 2-5 år bør ikke tilbringe mer enn 1 time foran skjerm daglig, for barnehjernen utvikler seg raskt, og den utvikler seg mest gjennom interaksjon med gjenstander og mennesker.  
    • 2-timers grensen gjelder også for større barn og tenåringer. Og det er viktig at det de ser på skjerm har kvalitet. Diskuter med eldre barn/ungdom om hvilke regler dere skal ha og legg en plan sammen.  

Kilder:  

  • Screen-time influences children’s mental imagery performance, Sebastian P. Suggate et al, Developmental Science, 17. April 2020 
  • Digital dementia in the internet generation: excessive screen time during brain development will increase the risk of Alzheimer’s disease and related dementias in adulthood, Laurie A. Manwell et al, J. Integr. Neurosci. 2022 vol. 21(1), 1-15 
  • Brain health consequences of digital technology use, Gary W. Small et al, Dialogues Clin Neurosci. 2020;22(2)179-187. 
  • Screen Time and Sleep among School-Aged Children and Adolescents: A Systematic Literature Review, Lauren Hale et al, Sleep Med Rev. 2015 June; 21: 50–58. 
  • Screen Time at Age 1 Year and Communication and Problem-Solving Developmental Delay at 2 and 4 Years, Ippei Takahashi, JAMA Pediatr. 2023 Oct; 177(10): 1039–1046. 
  • An umbrella review of the benefits and risks associated with youths’ interactions with electronic screens, Taren Sanders et al, Nature Human Behaviour, 13. Nov 2023 
  • Skjermbruk fritid norske barn: https://www.aftenposten.no/norge/i/6nAvvr/skjermbruk-blant-unge-fortsetter-aa-oeke
  • Bildet fra: Unsplash

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *