Overraskende effekter av realfag

Pågangsmot og kreativitet vil vi alle ha. Men hvordan får vi det? Gjennom realfag og teknologi hevder forskere fra Italia i en ny studie. 

Forskere undersøkte om kreative realfagsaktiviteter utvikler pågangsmot og kreativitet hos skoleelever. Nesten 600 elever fra fem skoler ble fordelt helt tilfeldig i to grupper. Hele 412 fikk besøke et verksted kalt FabLab regelmessig gjennom et skoleår. Her fikk de ulike oppdrag som å lage benker til en park eller kopiere skulpturer på et museum. De fikk også lære programmering, 3D-printing og å bruke laserkutter. Resten av elevene ble i undervist som vanlig. 

Realfag øker pågangsmot og kreativitet

Før og etter studien startet, ble elevenes bakgrunn kartlagt. Forskerne målte også kreativitet og pågangsmot (grit). Det kan også kalles utholdenhet eller evne til å vente på en belønning. Resultatene viste tydelig at både pågangsmot og kreativitet ble utviklet gjennom aktivitetene i verkstedet. Dette er altså egenskaper vi kan trene opp. De som ble plassert i kontrollgrupper fikk derimot mindre kreativitet og pågangsmot i løpet av skoleåret studien pågikk. 

Superkrefter i Forskerfabrikken

Den italienske studien støtter opp om pedagogikken vi satser på i Forskerfabrikken. Her har vi nemlig vært opptatt av koblingen mellom realfag, kreativitet og pågangsmot i flere år. Kreativitet og pågangsmot utgjør to av de fem superkreftene vi mener barn utvikler når de gjør eksperimenter. I tillegg får de kunnskap, trening i å inspirere andre og lærer å tenke systematisk. Derfor er disse fem superkreftene sentrale både i vår sommerskole og i veiledningen til eksperimentene i julekalenderen vår. 

Kilder: 

  1. Stimulating creativity and grit of high school students with creative STEM activities: an RCT with noncompliance. Veronica Ballerini et al, Quality & Quantity, vol 59, 2020
  2. The development of grit and growth mindset during adolescence. Daeun Park et al, J Exp Child Psychol, October 2020
  3. Passion, grit and mindset: Exploring gender differences, New Ideas in Psychology 63 (2021) 100878
  4. Ditt smarte barn. H. S. Finstad. J. M. Stenersen, 2016.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *