Å kjenne glede, interesse og nysgjerrighet gir ikke bare en god følelse. Det gjør det også lettere å lære. Det viser en hel serie forsøksrapporter på dyr og mennesker. Nå tror kinesiske forskere at de vet hvorfor.
For å huske og lære noe, må vi gjøre det samme flere ganger. Men det går raskere å få ting til å feste seg i hukommelsen hvis vi samtidig tenker positivt. Det ble helt tydelig da 44 personer nylig deltok på et ganske spesielt eksperiment.
Følelser ble trigget av bilder
Samtidig som hjerneaktiviteten til deltagerne ble kartlagt ved hjelp av EEG, så de på 144 rabletegninger tre ganger i løpet av en dag. Rett etter de hadde sett på en tegning, fikk de se et bilde av dyr, gjenstander eller landskap. Bildene var testet på en annen gruppe mennesker i forkant for å sikre at de fremkalte en positiv, nøytral eller negativ følelse. Positive følelser ble for eksempel vekket av et barn som smilte og negative av en skummel slange. Bilder av tekniske ting som en parabolantenne fremkalte derimot ikke noen spesiell følelse. Så måtte de svare på om rabletegningen hadde innholdt en knute, men det var bare en avledningsmanøver for det egentlige eksperimentet.
Kjent eller ukjent
Neste dag så de på de samme rabletegningene igjen, men uten bilder som fremkalte følelser. I stedet var tegningene fra dagen før blandet sammen med 72 helt nye, og nå fikk deltagerne i oppgave å vurdere om de hadde sett tegningen før eller ikke. Det viste seg at de best husket tegninger som hadde vært koblet til et bilde som fremkalte positive følelser. Samtidig viste EEG resultatene at det hadde vært sterkere elektrisk aktivitet foran i hjernen mens deltagerne så på disse tegningene. Forskerne mener derfor at positive følelser gjør hjernen mer mottagelig for inntrykk og styrker de elektriske signalene som må til for å huske noe.
Når det er gøy å lære
Helt siden vi startet med de første forskerkursene i Forskerfabrikken i 2002, har vi vært opptatt av å la barn lære naturfag gjennom opplevelser. For vi så at slike opplevelser skaper glede. At det også øker sjansen for at barn husker det vi forteller dem når de gjør et eksperiment, er en bonus vi er glade for å ta med oss. For kunnskap er en av superkreftene vi mener barn trenger for å mestre voksenlivet. Derfor har vi også begynt å kombinere matematikk med eksperimenter de siste årene. Gleden fra eksperimentene gjør det lettere å huske matematikken.
Kilde:
Positive Emotion Enhances Memory by Promoting Memory Reinstatement across Repeated Learning. Rong Pan, et al. The Journal of Neuroscience, July 30, 2025