Har du matteangst og er redd for at barnet ditt skal lide samme skjebne? Dessverre er et dårlig forhold til matematikk «smittsomt», men det er håp hvis du vet hva du kan gjøre.
I dag vil hver femte elev i norsk skole gå ut av 10. klasse med veldig svake matematikk-kunnskaper. Noen fikk problemer allerede i 1. klasse, og enda flere mistet grepet på faget i løpet av barneskolen. På ungdomsskolen ble mattetimene et stort nederlag. Matematikk er jo et hierarkisk fag, så hvis ikke grunnmuren er på plass, blir det umulig å lære mer.
Matteangst må forebygges tidlig
Når politikere og næringsliv setter i gang tiltak for å øke matematikk-interessen, er det som oftest ungdomsskole og videregående skole som er i søkelyset. Men det er ikke her problemene starter, og for mange er det heller ikke på barneskolen. Det viktigste grunnlaget for å lære matematikk blir lagt fra barn er 1-6 år. Ikke bare språk bør utvikles i denne alderen, men også forståelsen for matematikk. Forskning på barns utvikling viser at det er like naturlig å møte matematikk tidlig i livet som å lære språk og musikk. Små barn har en medfødt mengdefølelse og kan forstå både addisjon og subtraksjon.
Miljø er viktigere enn arv
Studier av hjernen har avslørt ulike områder som endrer seg når vi lærer matematikk. Hvor raskt det går, er delvis arvelig. Derfor vil noen barn trenge lenger tid enn andre på å bygge gode matematikkunnskaper. Samtidig er det viktig å merke seg at miljøfaktorer er viktigere enn arv når det gjelder å lære matematikk. Det viser studier av eneggede tvillinger. Foreldrenes holdninger til matematikk har også stor betydning. Barn med foreldre som lar dem få telle og måle før de begynner på skolen, har en stor fordel. Dessverre er det mange foreldre som ikke bruker mattesnakk, kanskje fordi de selv har negative erfaringer med matematikk og kjenner seg usikre. I stedet uttaler de seg negativt om matte. Slik smitter matteangsten ikke bare gjennom arv, men også gjennom miljø.
Slik bryter du sirkelen
Derfor har Forskerfabrikken utviklet et helt nytt tilbud i matematikk, et mattekurs for barn i alderen 5-7 år. Gjennom 10 økter kan barna bygge den først grunnmuren i matematikk mens de utforsker tallene fra 0 til 10. Hver økt blir avsluttet med et eksperiment som skaper motivasjon og lar barna bruke matematikk i praksis. Oppgavene viser hvordan tallsymboler kan beskrive alt fra prikker på terninger til katter til hester, og vi trener også på å skrive tallene. Underveis utforsker vi også hvilket tall som kommer før og hvilket tall som kommer etter og smaker litt på pluss og minus.
Slik virker det
Dere får tilsendt to mattehefter og utstyret dere trenger for å gjøre eksperimentene. Både matteoppgavene og eksperimentene blir forklart på video. Vi kan love fin familietid med viktig kunnskap, spenning og ekte sanseopplevelser. Oppgavene gir mestring og forståelse og eksperimentene gir glede og moro. Kurset gir barn et godt grunnlag i matematikk før skolestart. Det kan også passe som et supplement første skoleår, eller som en hjelp hvis matematikken ikke gi bra i 1. og 2. klasse. Kurset er det første i en serie av kurs for barn i barneskolen. Blir dere med fra starten av, vil vi kunne hjelpe deg og barnet ditt i flere år fremover.
Slik gjør dere det
Du kan bestille kurset med hefter og utstyr her!
Kilder:
- Ditt smarte barn. HS Finstad, JM Stenersen Forlag.
- Pedagogikk på lag med hjernen. HS Finstad, Universitetsforlaget.
- Når språk, lesing eller matematikk er vanskelig. M Melby-Lervåg, Fagbokforlaget.
- Cognitive Factors Underlying Mathematical Skills: A Systematic Review and Meta-Analysis, Tonje Amland et al, Psychological Bulletin, 19. desember 2024