Forskerkalenderens reise

Du har kanskje så vidt begynt å tenke på jul, julekalender og julegaver. Slik er det ikke for oss i Forskerfabrikken. Siden vi startet med å lage julekalendere i 2009, har vi vært opptatt av jul «nesten» hele året. 

IDÉEN BAK KALENDEREN

Det hele startet for elleve år siden. Fabrikksjef Hanne S. Finstad satt på kontoret for å legge inn varer i den nyetablerte nettbutikken. Sola skinte inn gjennom ruta i det hendene gled over tastaturet. Da hun fikk øye på de pedagogiske lekene på skjermen slo en tanke ned i hodet: Var dette løsningen hun hadde lett etter?

Hver høst, siden morens bortgang, ble Hanne stående overfor det samme problemet. Advent nærmet seg med stormskritt, men hun klarte ikke å leve opp til de personlige kalendergavene moren alltid hadde ordnet til barna. Det endte alltid med at Hanne måtte ty til konvensjonelle kjøpekalendere fulle av enten sukker eller plast, men ikke i år. Hanne hadde bestemt seg, hun skulle lage en forskerkalender!

Plutselig så hun en helt ny mulighet. Forskerfabrikken skulle tilby kalendergaver barna faktisk kunne lære av: Enkle eksperimenter, spennende forskeraktiviteter og pedagogiske leker. Et alternativ til foreldre som ville gi barna sine pakkekalender, akkurat som hun selv hadde hatt behov for så mange ganger før. I Forskerfabrikken er det sjeldent langt fra idé til handling og snart var det bestilt 24 ulike gaver til 150 kalendere.

Dette var begynnelsen for forskerkalenderen. I dag er den stadig i utvikling, men målet forblir: Nemlig å skape morsomme og lærerike aktiviteter som barn og voksne kan utforske sammen.

IDÉDUGNAD HELE ÅRET

Uansett hvor vi ferdes jakter vi på nye idéer til kalendergaver. Allerede i november, midt under salget av årets julekalender, starter vi arbeidet med å lage neste års. Vi ser på innkjøp fra butikker og museer i inn- og utland, funn fra leketøysmesser og egne idéer. Hvis funnene er interessante leter vi opp leverandører og produsenter for å be om vareprøver og priser. I tillegg tar vi med oss suksessfulle kalendergaver fra tidligere år.

TILBAKEMELDINGER ER NØKKELEN

Hvert år ser vi nøye gjennom alle tilbakemeldinger vi mottar fra dere som har hatt julekalenderen. Vi får alltid mange nyttige innspill. Det er for eksempel veldig populært med kjøkkenkjemi, derfor inneholder årets kalender mange luker med slike aktiviteter. Mange kunder setter pris på at kalendergavene kan deles mellom flere barn og at de kan gjenbrukes, så det er to kriterier vi alltid prioriterer. 

SKISSEN ER KLAR I DESEMBER

Når det ringer inn til juleferie i slutten av desember ligger allerede skissen for neste års julekalender klar. I januar tar vi den endelige avgjørelsen på kalenderinnholdet. Er aktivitetene morsomme og interessante? Er kalenderen trygg? Hva lærer barna? Kan kalendergavene brukes flere ganger? Er det rom for å erstatte plastikk med naturmaterialer? I hvilken rekkefølge skal kalendergavene komme, slik at innholdet passer med neste luke og utstyr kan brukes flere ganger?

Det siste leddet i kvalitetssikringen er også det viktigste leddet. Da får barn teste innholdet i julekalenderen. Blir den godkjent av dem, tar vi omsider den endelige avgjørelsen.

Å PAKKE INN EN PAKKEKALENDER

Deretter starter arbeidet med emballasjen, og det er ingen enkel oppgave. Hver kalendergave kommer innpakket i poser. Et av de første årene, mens vi fortsatt var ganske ferske i gamet, gikk vi for hvite papirposer uten å tenke på at de var gjennomsiktige. Dermed måtte vi pakke gavene inn i ekstra papir for at innholdet ikke skulle avsløres. For kalenderen 2020 stod valget mellom poser av bomull og poser i syntetisk materialet. Valget falt på det siste alternativet da bomullsposer hadde økt kalenderprisen med 100 kroner per stykk. Dessuten vet vi at mange bruker posene til mye nyttig etterpå som: 

  • sortering av leker
  • gaveposer
  • oppbevaring av sølvtøy
  • sanseposer
  • pakking av småting til reise
PLAST I FOKUS

Deretter skal innpakningen designes. Her jobber vi tett med produsentene for å redusere plastforbruket. Derfor er mange av våre gaver pakket i papp. Etter å ha mottatt årets kalender, så vi at det må gås flere runder med produsentene for å få redusert plastforbruket på det som er inni eskene. Her er det satt opp produksjonslinjer som bruker unødig mye plast, og det vil vi gjøre vårt beste for å få endret på i årene som kommer. 

EN JULEKALENDER BARNA LÆRER AV

Hver kalendergave har et følge-ark som skrives av pedagogene og forskerne i Forskerfabrikken. I tillegg til å forklare hvordan kalendergaven skal brukes rent praktisk, forklarer vi hva som skjer og hvorfor. Her trekkes det paralleller mellom realfag og lek. Når arkene er skrevet ferdig, må de designes og oversettes til tre andre språk. Forskerfabrikkens julekalender er nemlig ikke lenger bare et norsk fenomen, men gjør også stor suksess i Sverige, Danmark og Tyskland.

KLAR TIL LANSERING

Selve produksjonen av julekalenderen starter i mai. Dette gir oss rom til å fokusere på vår sommerskole i månedene frem til august. Etter dette begynner produksjonen av markedsmateriell. Med andre ord tar vi bilder av og filmer julekalenderen. Alt må være klart til lansering i oktober. På Facebook har vi en egen gruppe for alle som kjøper julekalenderen. Der får man videotips til hvordan man kan utføre eksperimentene, og deltakerne deler egne erfaringer med hverandre.

Når julekalenderen omsider har utført sin funksjon og julefreden har senket seg, tar også vi noen dager fri. Over nyttår er det på´n igjen med nye evalueringer, tilbakemeldinger og en ny julekalender.

TEAMET SOM UTVIKLET JULEKALENDEREN 2020

Siri Tveito Dr. scient., lektor og faglig leder Forskerfabrikken Norge
Eli Ording Dr. scient., lektor og fabrikkoverlærer
Hanne S. Finstad Dr. philos. og grunnlegger av Forskerfabrikken
Anne Eriksen Daglig leder Forskerfabrikken Norge
Markus Finstad Daglig leder Scientist Factory
Morten Bilet Innkjøper
Daniel Johansson Nettbutikkansvarlig

Besøk vår nettbutikk her