Hjernetips før skolestart

Skolestart nærmer seg, og snart starter jobben med å fylle hjernen med ny kunnskap frem til neste sommer. Det går lettere og blir morsommere hvis du steller pent med det fantastiske organet du har mellom ørene. Slik gjør du det:

 

1. Snakk pent til hjernen

Hjernen lærer mer når du og andre snakker pent til den. Start med deg selv. Hvordan tenker du når du skal lære noe som du syns er vanskelig eller kjedelig? Forsøk å tenke på en positiv måte, og hvis du ikke forstår noe så legge til ordet «enda». Du forstår det ikke «enda», men kan lære det. Snakk også med vennene dine om å oppmuntre hverandre. Hjernen fungerer bedre når den er omgitt av positivt og vennlig snakk. Da frigjøres også et hormon som heter oxytocin som gir en god følelse. Det er også viktig at lærerne oppmuntrer og støtter deg. Har dere lærere som ikke gjør det, så fortell dem at dere tenker bedre når dere blir oppmuntret.

2. Få nok søvn

Husk å sove nok. Når du sover bearbeider hjernen alt du har opplevd i løpet av dagen og ny kunnskap fester seg i langtidshukommelsen. Vi kan ikke lære uten å sove. Du våkner rett og slett opp smartere enn da du la deg. Har du problemer med å sovne, kan det hjelpe å dempe lyset og unngå skjermtid på kvelden. Det hjelper også at øynene får dagslys tidlig om morgenen og ved solnedgang.

3. Hold kroppen i form

Å være i god form, gjør at ikke bare kroppen, men også hjernen fungerer bedre. Det er spesielt viktig med kondisjonstrening og trening som gir melkesyre. Melkesyren har gunstig effekt på hjernecellene.

4. spis sunt

Spis mat som gir hjernen energi over flere timer. Det er mat som grovt brød og grønnsaker og frukt. Mat fra planteriket inneholder dessuten stoffer som styrker hukommelsen. Men hjernen trenger også proteiner. I proteinene er det aminosyrer som blir omdannet til viktige signalstoffer i hjernen som dopamin og serotonin. Så spis også proteinrik mat som egg, kjøtt, fisk og melkeprodukter.  

5. hjernen trenger repetisjon

Repeter det du har lært før det har gått 24 timer og lag en plan for hvordan du kan repetere stoffet enda noen ganger. Dessverre er det ikke alltid timeplanen legger opp til slik repetisjon, men det er hemmeligheten for å huske ting. Første gangen du lærer noe nytt, fester det seg bare i korttidsminnet. Når du repeterer og sover på det du har lært, blir det du har lært lagret i langtidsminnet. Da aktiveres gener, og det oppstår fysiske forandringer i hjernecellene.

6. lær av feilene dine

Husk at du kan trene hjernen akkurat som du kan trene kroppen. Intelligens er ikke medfødt, men noe du kan utvikle hele livet. Og for å bli bedre, må du gjøre feil. Vær derfor ikke redd for å gjøre feil, men tenk på feil som noe du kan lære av. Spør deg selv: «Hva lærte jeg av denne feilen?»

kilde

A flourishing brain in the 21st Century: A scoping review of the impact of developing good habits for mind, brain, well-being and learning. Rolf Ekman, et al, Mind, Brain and Education, vol 16, 2021

Leker som utvikler hjernen