Kunsten å få oppmerksomhet!

Vi var flere hundre damer samlet i et gigantisk rom på et konferansehotell i Lillestrøm. Det var midt på dagen etter lunsj, og vi hadde allerede hørt på flere kjente foredragsholdere med fancy powerpointer, men ikke alltid like spennende budskap.

På slutten av dagen kom skuespiller Marie Louise Tank på scenen kun utstyrt med en svart tusj og en tegneblokk. I løpet av sekunder hadde hun alles oppmerksomhet. Hun var en levende demonstrasjon av det hun snakket om, betydningen av actio, den ofte oversette delen av retorikken (Tank, 2014).

Fremførelse med energi

Den omhandler selve fremførelsen av et budskap, noe skuespillere er eksperter på. Selv om vi er mange hundre i en sal, føler vi at de ser oss i øynene. Det klarer de ved å flytte blikket rundt mens de snakker. De forestiller seg også at de fyller hele rommet med energi, og snakker med ord som engasjerer og med stemme som er i balanse med pust og kroppsspråk.

Å få oppmerksomhet

Noen lærere har sjelden problemer med å få oppmerksomheten til elevene sine, uten at de helt kan forklare hvorfor. Jeg tror det er fordi de behersker nettopp actio. Du har kanskje møtt slike lærere som elev? Jeg møtte Ursula i tysktimene på idrettslinja på Linderud videregående skole i Oslo. Klassen vår var blant de mest urolige på skolen, men ikke med Ursula.

Hemmeligheten

Hun bare sto foran oss og så på oss, og før vi visste ordet av det, konsentrerte vi oss om tysk. Jeg tror hemmeligheten ligger i retorikkens siste del. Lærere som Ursula behersker actio. De fanger elevenes oppmerksomhet ved sin muntlige presentasjon av det de formidler. Og det er helt avgjørende for å lykkes som lærer, for her starter all læring.

Vi trenger oppmerksomhet for å konsentrere oss om noe og stenge andre ting ute. Oppmerksomhetsevnen er inngangsdøren til hjernens bevissthet og grunnleggende for avansert tenkning, læring og hukommelse. Vi kan aldri nå inn med kunnskap til elevene våre uten å få deres oppmerksomhet.

Tips til oppmerksomheten

  1. Oppmerksomheten blir påvirket av hormoner relatert til stress. Vi blir mer oppmerksomme med litt stress, men får problemer med oppmerksomheten hvis stressnivået blir for høyt. Disse grensene varierer veldig fra person til person og mellom ulike situasjoner.
  2. Overraskelser i en eller annen form kan øke oppmerksomheten. Ha en plan for hvordan du vil åpne for eksempel undervisningsøkter for å skape interesse og motivasjon. Det styrker evnen til oppmerksomhet. Du kan også legge inn sekvenser som skaper oppmerksomhet underveis i undervisningen.
  3. Lær av dem som mestrer å få oppmerksomhet, altså skuespillere og andre scenekunstnere. De øver på selve fremførelsen og bruk av stemmen og resten av kroppen. Utforsk gjerne ulike måter å bruke stemmen på.

Mer om lærende tankesett

Som foreldre ønsker vi å gjøre det vi kan for å hjelpe barna våre. I boken Ditt smarte barn forteller jeg hvordan barnas hjerne fungerer og utvikler seg, og om hvilke grep du kan ta for å stimulere ditt barns hjerne på riktig måte. Da vil barnet få det best mulige utgangspunktet for å lære å lese, skrive og regne matte – men også for å utvikle sin kreativitet, få god motorikk og – ikke minst – koble av og hvile. Du får mange praktiske tips og øvelser som vil skape læreglede og gi mestringsfølelse.

Få gratis kapittel av boken Ditt Smarte barn

Meld deg på i skjemaet så sender vi deg ditt gratis kapittel!

One thought on “Kunsten å få oppmerksomhet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *